Symptom på östrogendominans - balansera dina hormoner naturligt

Östrogen är super viktigt för att vi ska fungera optimalt från dag till dag. Det reglerar kvinnans menstruation, hunger, insulinkänslighet, hjälper oss att omsätta kolesterol och mycket mer. Utan tillräckligt med östrogen kan man få symtom som bland annat hjärndimma, menstruationsproblem, tecken på klimakteriet, irritation och känsligt humör m.m.


Men även för mycket östrogen kan orsaka stora problem och känslor av total kaos. Det positiva är att det finns mycket du kan göra själv för att stötta kroppen naturligt för att balansera dina hormoner.


Vad är östrogendominans ?


Östrogendominans är precis som det låter, när östrogen blir dominant i förhållande till andra könshormoner. Under en kvinnas mens cykel är det östrogen och progesteron som balanserar varandra och de båda jobbar tillsammans och har unika egenskaper och funktioner. Men även män behöver östrogen men för mycket östrogen i förhållande till testosteron hos män kan orsaka obehagliga obalanser och problem. Dessvärre exponeras vi av alldeles för mycket östrogen idag som orsakar onaturliga obalanser och som i sin tur påverkar vår hälsa markant.


För mycket östrogen kan orsaka problem som: utmattning, ångest, cystor, endometrios, oregelbundna och tunga menstruationer och även bröstcancer.


Det är inte helt ovanligt att unga tjejer får P-piller utskrivet för att mildra symptomen av just östrogendominans som i sin tur kan ha många sideffekter och i det långa loppet orsaka även värre symptom och större problem.


Symptom på östrogendominans


Hos kvinnor:

- PMS

- Viktuppgång (framförallt runt midjan och höfterna)

- Endometrios

- Cystor i brösten

- Oregelbundna och tunga menstruationer

- Trötthet

- Tappad sexlust

- Depression, ångest

- Vätskefylld, svullen

- Humörsvängningar

- Sömnproblem

- Hjärndimma


Hos män:

- Förstorade bröst

- Icke fertil

- Tappad sexlust


Om du tror att du lider av östrogendominans borde du söka upp någon som arbetar med funktionsmedicin och är påläst om ämnet, och kan hjälpa dig att ta fram en individuell plan.


Det finns även vissa saker som påverkar hur vi får i oss för mycket östrogen i det dagliga livet och åtgärder hur du kan balansera dina hormoner naturligt.


Östrogen i maten vi äter


Oavsett om maten vi äter kommer från grönsaker eller djur så påverkar det dina östrogen nivåer. Många djur får hormoner för att växa snabbare som vi sedan får i oss från köttet men framför allt från mejeriprodukter. Mejeriprodukter är redan naturligt höga pga av hormoner från djuren då de fött och fortfarande mjölkar. Många grönsaker besprutas med bekämpningsmedel som innehåller farliga ämnen som påverkar våra naturliga hormoner negativt. Därför är det viktigt att välja lokalt kött från gräsbetande djur och gärna närodlat där du vet hur bonden sköter sina djur och grödor. I Sverige är det allra bästa KRAV märkt då det håller strikta regler på både djurhållning, bekämpningsmedel och foder. Annars är det alltid bättre att välja ekologiskt. Du kan läsa mer om fördelarna till att välja ekologiskt här. Även förpackningar, konserver och paket innehåller östrogen på insidan av plasten därför är det allra bästa att handla rena råvaror och inte halvfabrikat i förpackningar.


Östrogen i vattnet vi dricker


Oavsett om du dricker vatten från kranen eller flaskor så kommer du garanterat exponeras för östrogen rester. Det absolut renaste vattnet får du genom att sätta ett ordentligt filter på kranen som renar vattnet. Att koka vattnet är ett alternativ men det tar inte bort allt som vi dagligen exponeras för.


Östrogen i hudvårdsprodukter


Det är ingen nyhet att många hudvårdsprodukter innehåller farliga ämnen som påverkar vår hormonproduktion negativt. Några av dessa som du kan hålla utkik efter och att försöka undvika är parabener, Propylenglykol, Phenoxyethanol, TEA, PEG-laureat, DEA, MEA, BHA/BHT, PEI, Tensider med ändelse -eth som tex SLS/SLES (Sodium Laureth Sulfate), Polysorbate med fler.


Huden är vårt störta organ och absorberar allt som vi placerar på den som i sin tur kan påverka oss negativt i det långa loppet.


Se över din matsmältning


Allt börjar i mag- och tarm kanalen och för att vi ska kunna bryta ner rest produkter från bla östrogen och för att våra kroppar ska kunna avgifta sig effektivt innebär det att vi måste ha ett väl fungerande matsmältningssystem. Om östrogen hänger kvar i ditt system och om du har en trög matsmältning så betyder det att kroppen kanske inte kan göra sig av med överflödigt östrogen som ska ut ur din kropp. Detta kan också skapa problem. Det finns flera orsaker varför din matsmältning inte fungerar som den ska. Några av dessa kan vara:

Låg saltsyra produktion, obalans i tarmfloran och överflöd med "dåliga" bakterier, du äter fel sorts mat, obalans från en tidigare antibiotika kur, IBS eller SIBO pga en bakterie som du aldrig blev av med (exemplevis från en utlandsresa), stressad livsstil med för lite sömn eller tid för återhämtning med fler. Rådfråga din funktionsmedicinska klinik för hjälp med ett återhämtnings program för att få tillbaka en väl fungerande tarmflora på naturlig väg med rätt mat samt rätt tillskott. Sådant kan ta tid men när du väl får ordning på ditt tarmsystem så kommer du märka enorma skillnader och förhoppningsvis må mycket bättre.


Har du däremot en dålig matsmältning och bär på tungmetaller som sätter sig i organen kan detta i sin tur leda till större problem. Det är inte helt ovanligt att sköldkörteln suger åt sig tungmetaller eller att unga tjejer lider av sköldkörtelproblem pga av att de äter p-piller sedan ung ålder eller bär på för mycket tungmetaller som i sin tur kan orsaka stora problem.

Får man hjälp med att avgifta kroppen och hjälp med matsmältningen så brukar många symptom en efter en så småningom försvinna. Du kan läsa mer om våra hormontester här.


Ge upp att äta en fettsnål kost


Visste du att våra könshormoner bildas från kolesterol. Därför är det super viktigt att man får i sig nyttiga fetter i det daliga livet. Många lever fortfarande kvar i den fettsnåla hysterin som är totalt fel för våra kroppar. Nyttiga fetter hittar du naturligt i ekologiska ägg, fet vildfångad fisk, ghee, smör, nötter, kallpressad olivolja, kokos olja eller MCT olja, avokado.


Lider du av östrogendominans eller känner du igen dig? Tveka aldrig att dela din resa med Holistiska Närings Kliniken.


Stay Healthy!



Kontakt

Mest Läst

  • Black Instagram Ikon
  • Black Facebook Ikon

© 2020 Holistiska Närings Kliniken Sverige AB

Övrigt