Så ökar du ditt magnesium intag naturligt


Det är inte helt ovanligt att man får i sig för lite magnesium under en hel dag. Denna artikeln handlar om hur du på bästa sätt ökar ditt magnesium intag helt naturligt genom kosten.


Magnesium är ett livsviktigt mineral som bidrar till energiomsättningen i våra celler och hjälper oss på så sätt att minska trötthet och utmattning. Magnesium är också viktigt för en bra muskelfunktion, ändå pratas det inte tillräckligt om detta fantastiska mineral och vad det faktiskt bidrar till i våra kroppar.


Har du under senare tid kanske lidit utav onormal trötthet, huvudvärk, oregelbunden hjärtrytm eller muskelkramper? Ja, då kanske du behöver som de flesta av oss att få i dig mer magnesium via kosten.


Magnesium är ett av de första mineralerna som vi förbrukar under stress och det är därför mycket viktigt att vi dagligen fyller på med det då de flesta lever en stressande livsstil idag.

För de som tränar hårt så behövs det också fyllas på med magnesium då vi behöver det vid återhämtning och då det får musklerna att slappna av.


Oroar du dig mycket eller vaknar du upp efter en hel natts sömn men känner dig ändå inte utvilad, då kanske du får i dig för lite magnesium och detta går lätt att ändra på.


Symptom på för lite magnesium kan vara:


Hjärtproblem

Trötthet

Högt blodtryck

Oregelbundna hjärtslag

Muskelkramper

Osteoporos

Svaghet

Sömnsvårigheter

PMS

Förstoppning


Vid magnesium brist får du förmodligen i dig för lite magnesium via kosen, eller så tar din kropp inte upp det ordentligt. Det kan även vara så att du behöver en högre daglig dos om din kropp gör av med mycket magnesium. Detta kan bero på att du svettas mycket eller är under mycket stress och att din kropp gör av med mycket mer än vad du får i dig.


Vart hittar vi magnesium naturligt i kosten?


Spenat

100 gram färsk spenat innehåller hela 95 mg magnesium. Spenat är super gott att ha i en god sallad eller varför inte i din gröna morgon smoothie


Nötter

De flesta nötter är rika på magnesium. Både mandlar, cashewnötter samt valnötter är gott att äta som snack eller varför inte i din granola. En portion mandlar på 25 g innehåller c.a 75 mg magnesium.


Avocado

Avokado innehåller inte bara nyttiga fetter som Omega-3 utan en mellan stor avocado innehåller hela 15 % av det rekommenderade dagliga intaget utav just magnesium.


Svarta bönor

Är inte bara packade med protein, fibrer och massa nyttiga antioxidanter utan 1 dl innehåller även c.a 60 mg magnesium.


Mörk choklad

Mörk choklad är också rik på magnesium. Detta kan vara ett gott fika eller helg snack så länge den inte är packad med raffinerat socker, så välj gärna en mörk choklad som har 75% kakaohalt eller mer.


Det rekommenderade dagsintaget utav magnesium är c.a 400 mg. Du behöver dock inte oroa dig för att få i dig för mycket magnesium då det är svårt att överdosera magnesium genom kosten. För en överdosering krävs att man intar mer än 5000 mg magnesium.

Kontakt

Mest Läst

  • Black Instagram Ikon
  • Black Facebook Ikon

© 2020 Holistiska Närings Kliniken Sverige AB

Övrigt