Hormoner

Tyvärr så har hormonella obalanser hos kvinnor så som PMS, endometrios, PCOS, menssmärtor, klimakteriebesvär, barnlöshet och missfall blivit allt vanligare.

Bara för att ett problem är vanligt förekommande betyder det inte att det är normalt. Obalanser, stress - mönster, försämrad miljö, kost och livsstils vanor kan vara underliggande faktorer till problemen.

Varför får man hormonproblem?

Inom det moderna samhället utsätts vi dagligen för kemikalier och gifter från besprutade grönsaker, skönhetsprodukter och luften vi andas. Kemikalier hindrar kroppens egna produktion av hormoner och om de sätter sig på våra egna östrogen receptorer kan det hända att man får ett östrogen överskott i kroppen. Då kan kroppen komma i rejäl obalans och man kan få en rad olika symptom som följd.

Även den enorma mängd mjölk vi svenskar konsumerar kommer från mjölkkor som ofta kalvar varje år och är alltså dräktiga hela sitt liv. Den mjölken innehåller otroligt mycket hormoner som även det kan sätta våra kroppar i enorm obalans. Även kött kan innehålla överskottshormoner från stress eller kemikalier från fodret de fått, därför är det viktigt att man i bästa mån vet vart sitt kött kommer ifrån och gärna handlar lokalt kött från naturbetes djur.

Har man ätit P- piller eller tillfört andra hormonella preventivmedel under sitt liv kan detta också ha orsakat en obalans mellan dina hormoner, framför allt då att kroppen inte tillverkar tillräckligt progesteron som den ska och då kan man få en så kallad Östrogen dominans.

Detta innebär att förhållandet av progesteron till östrogen är för lågt. Detta är inte helt ovanligt hos kvinnor som fortfarande menstruerar. Det kan i sin tur orsaka viktuppgång, migrän, grov PMS, kraftiga och smärtsamma menstruationer, humörsvängningar, depression m.m. För att få ordning på kroppens egna hormonella balans krävs att man bland annat rensar bort eventuella överskotts östrogener och kemikalier från kroppen och i sin omgivning i bästa mån. Sedan kan man stötta och återställa balansen genom att stötta kroppen med rätt kost, livsstil och kosttillskott. Enklast är att man gör en Håranalys eller ett hormon test för att ta redan på hur det egentligen ligger till.

Om du har frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss eller att boka en tid.

Boka_tid_Gron.jpeg

Mest Läst